Un pas nonformal important
Printre provocările favorabile ale lumii actuale, proiectele
Comenius deschid efectiv perspective de cunoaştere multiple. De o astfel de
oportunitate a beneficiat şi Palatul Copiilor Bistriţa prin proiectul Comenius
Multilateral, ECO-TOUR 2.0, care se desfăşoară în colaborare cu opt ţări
europene – Spania, Slovacia, Grecia, Italia, Finlanda, Olanda, Turcia şi
Polonia.
Parteneriatele şcolare multilaterale Comenius au ca scop
întărirea dimensiunii europene a educaţiei prin promovarea de activităţi de
cooperare între şcoli din Europa. Proiectele oferă elevilor şi profesorilor din
diferite ţări posibilitatea de a lucra împreună pe teme de interes comun. Cei
implicați dobândesc şi-şi îmbunătăţesc competenţele în ceea ce priveşte munca
în echipă, relaţiile sociale, activităţile de planificare şi desfăşurare a
proiectului şi în privinţa utilizării tehnologiilor informaţiei şi
comunicaţiilor (TIC). De asemenea, participarea la un parteneriat cu şcoli din
diferite ţări le oferă elevilor şi cadrelor didactice ocazia de a vorbi limbi
străine şi îi motivează mai mult să înveţe limbi de circulaţie internaţională.
După evaluarea proiectului de către Agenţia Naţională pentru
Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale, ANPCDEFP,
cât şi la nivelul Comisiei Europene, proiectul a fost aprobat. După această
etapă, s-au început demersurile financiare, prin fonduri europene, buget alocat
în vederea schimburilor de experienţă internaţionale, cercetării, realizării
produselor de proiect etc. De apreciat – sprijinul special, interesul ANPCDEFP
pentru promovarea ideilor, acţiunilor educative comunitare de impact, cu o
largă dimensiune de desfăşurare, fără acest delegat al Comisiei Europene
neputând fi posibilă o atare finanţare.
La Palatul Copiilor s-a început mobilizarea, s-a ales
comisia Proiectului Comenius, s-a realizat preselecţia elevilor participanţi,
după exigente criterii, s-au prezentat cercurile artistice şi tehnico-ştiinţifice,
s-au luat interviuri, s-au făcut filmări etc. Activităţile prevăzute în proiect
vor fi derulate pe parcursul a doi ani şcolari 2011-2013, vor implica un număr
mare de elevi din fiecare instituţie de învăţământ, iar produsele proiectului
(o carte cu activităţile desfăşurate, pliante, mape, broşuri, eseuri, grafice,
tabele, filme, prezentări PowerPoint, albume foto) vor putea fi utilizate la
nivelul fiecărei şcoli participante în cadrul activităţilor educative formale
şi nonformale.
Mobilităţi internaţionale
Primele mobilităţi din cadrul proiectului s-au desfăşurat în
Slovacia (14-18 noiembrie 2011), Grecia (19-24 martie 2012) şi România (2-7
iulie 2012).
Pe parcursul primei întâlniri de proiect din Slovacia
echipajele participante au desfăşurat următoarele activităţi:
- prezentarea ţării, zonei, oraşului, instituţiei şi sistemului educaţional;
- schimburi de materiale de prezentare, realizate special pentru prima întâlnire de proiect Comenius;
- primirea oficială a delegaţiilor celor 9 ţări partenere de către primarul şi oficialităţi ale oraşului Vranov nad Topl'ou, ocazie cu care s-a discutat despre importanţa conştientizării conservării biodiversităţii şi a Reţelei Ariilor Naturale Protejate, dezvoltarea conştiinţei ecologice, a simţului responsabilităţii, a solidarităţii dintre indivizi pentru păstrarea şi ameliorarea mediului;
- realizarea paginii de grup http://www.facebook.com/pages/ecotour20, pe care toate echipajele participante au putut posta fotografii, materiale video, materiale de diseminare, impresii, jurnal de activitate, etc.;
- stabilirea structurii site-ului proiectului şi modul de lucru pentru postarea materialelor pe site;
- schimburi de experienţă cu privire la modurile şi metodele educaţionale folosite în fiecare dintre ţările partenere în proiect;
- alegerea termenelor pentru următoarele activităţi şi a sarcinilor de lucru pentru fiecare ţară participantă în parte;
- proiectarea celei de a doua întâlniri din Mytilene, Grecia, în săptămâna 19-25 martie 2012;
- vizite de studiu în rezervaţia Parcul Naţional Tatra (Tatransky Narodny Park), primul parc naţional şi rezervaţie naturală din istoria Slovaciei (înfiinţat în anul 1948), observatorul astronomic al Academiei Slovace de Ştiinţe (Skalnaté Pleso), de pe vârful Lomnicky. Parcul Naţional Tatra Înaltă (Tanap) are o suprafaţă de 70000 de hectare şi este cea mai spectaculoasă arie montană din Slovacia. Există aici peste 20 de vârfuri ce depăşesc altitudinea de 2500 m şi circa 100 de lacuri glaciare;
- activităţi de studiu al ecosistemului unui lac glaciar alpin, Strbské Pleso, aflat la altitudinea de 1346 m, cu o suprafaţa de 19,76 ha. Lacul este acoperit de gheaţă cca 155 de zile pe an;
- vizitarea obiectivelor istorice şi culturale din oraşul Vranov nad Topl'ou.
În Mytilene, Grecia, elevii şi profesorii au participat la:
- activităţi interactive, jocuri de cunoaştere în 4th Junior High School Mytilene;
- vizitarea instituţiei de învăţământ gazdă (şi vizionarea spectacolului oferit de elevii greci), a Muzeului de Arheologie, a castelului Midle Ages din Mytilene şi a bisericii St. Therapon;
- activităţi experimentale şi de identificare a parametrilor apei în golful Kalloni şi influenţa acesteia asupra coloniilor de păsări (în special flamingo), cu sprijinul specialiştilor de la Centrul de Studiul al Mediului din Lesvos;
- schimb de experienţă în cadrul unei întâlniri de prezentare a activităţilor derulate de fiecare partener în perioada noiembrie 2011 – martie 2012, privind impactul mediului şi al schimbărilor climatice asupra apei;
- activităţi de identificare şi restaurare la Muzeul de Istorie Pietrified Forest Sigri, din nordul insulei Lesvos, sesiuni interactive de monitorizare şi control, realizate pe fragmente de lemn petrificat;
- vizitarea zonelor turistice Petra şi Molyvos de pe insula Lesvos.
Obiectivele întâlnirii din Bistriţa
Evaluarea activităţilor desfăşurate pe parcursul primului an
de derulare a proiectului multilateral Comenius Eco-Tour 2.0;
Îmbunătăţirea/ însuşirea cunoştinţelor în domeniul
protecţiei mediului, ecoturismului şi informaticii, a termenilor de bază, a
practicilor din aceste domenii în sistemul de învăţământ al fiecărei ţări
partenere;
Prezentarea cărţii care reuneşte toate activităţile derulate
în cele nouă instituţii de învăţământ partenere, în primul an de desfăşurare a
proiectului Eco-Tour 2.0, în ceea ce priveşte impactul mediului şi al
schimbărilor climatice asupra apei, pe planetă;
Prezentarea şi analiza spoturilor de promovare a unei zone
cu potenţial turistic, materiale multimedia realizate de fiecare ţară parteneră
în proiect;
Stabilirea responsabilităţilor şi a termenelor în vederea
derulării activităţilor din proiect, până la următoarea întâlnire din
octombrie, în Pisa, Italia;
Stabilirea produselor finale comune pentru următoarea
mobilitate;
Fixarea datei pentru următoarea întâlnire şi a numărului de
elevi şi profesori participanţi din fiecare echipă.
Schimbul de experiență din Pisa
Periplu culinar prin bucătăria italiană
Între 8-12 octombrie a.c., o echipă a Palatului Copiilor
Bistriţa, formată din elevii Leşan Andreea, Domide Daniela, Muscari Roxana,
Şirlincan Horia şi Hedeş Cristian, alături de profesoarele Iulia Istrate,
coordonatoarea proiectului, şi Ionela-Silvia Nuşfelean, membră în echipa de
proiect – a participat, alături de celelalte ţări partenere, în cadrul Programului
de învăţare pe tot parcursul vieţii, prin Proiectul Multilateral Comenius
Eco-Tour 2.0, la un schimb de experienţă desfăşurat în Italia, Pisa. Şcoala
gazdă a fost liceul IPSSAR „G. Matteotti”, instituţie de învăţământ axată pe
formarea viitorilor profesionişti în domeniul serviciilor publice: comerţ,
alimentaţie publică şi turism.
Având în vedere specificul acestui institut, partenerii în
proiect au asistat la activităţi demonstrative, susţinute de MasterChef-ul
Italiei şi alţi specialişti, cum ar fi: prepararea tradiţionalei pizza,
gustarea a peste şase sortimente de pizza şi a multor alte delicatese. S-a
participat, în work-groups, la activităţi practice de laborator, la prepararea
vestitei mozzarella, brânza cult care se bucură de popularitate peste tot în
lume. S-a constatat faptul că bucătăria italiană este caracterizată prin
flexibilitate, o gamă largă de ingrediente şi o bogată varietate regională a
reţetelor.
Fiecare ţară parteneră a trebuit să propună reţete
tradiţionale, meniu complet, toate reţetele fiind reunite într-un produs final
multimedia, ce cuprinde, pe lângă descrierea preparatelor, şi imagini surprinse
în momentul pregătirii acestora.
Rezervaţii naturale
În tematica proiectului, o activitate deosebită a
reprezentat-o vizitarea Parcului Naţional San Rossore, situat la 6 km de Pisa.
Deşi aflat în mijlocul unei zone puternic urbanizate, acest teritoriu şi-a
menţinut considerabil caracteristicile naturale. S-a putut observa că, datorită
poziţiei geografice şi a condiţiilor climatice prielnice, în rezervaţie există
o varietate neobişnuită de medii, o zonă vastă, acoperită cu păduri de foioase
şi pin maritim, întinderi de dune şi plaje naturale, alături de zone umede de
importanţă internaţională.
Delegaţiile celor 9 ţări europene, partenere în proiect, au
participat la Primăria din Pisa la o întâlnire de lucru, cu reprezentanţi pe
probleme de protecţia mediului, turism şi învăţământ din regiunea Toscana,
activitatea fiind o ocazie unică de împărtăşire e experienţei în domeniul
implementării proiectelor de mediu, a turismului şi implicarea elevilor în
astfel de demersuri.
Pisa, oraş situat de-a lungul râului Arno, înainte de
vărsarea acestuia în Marea Mediterană, încărcat de istorie, ni se dezvăluie ca
o cetate medievală, punctată de elemente contemporane, într-o coabitare
blajină. Pentru grupul creativ român, un prilej deosebit de impresii în
agendele lirice.
Pentru a lua contact cu valorile culturale şi mai ales
istorice ale oraşului Pisa, gazdele noastre ne-au purtat într-un itinerar
educaţional în locurile cu semnificaţie aparte pentru locuitorii oraşului:
Piaţa Miracolelor, Piaţa Domului, înscrisă în 1987 pe Lista Patrimoniului
cultural UNESCO, cu faimosul Turn înclinat, construit în secolul al XII-lea şi
o frumoasă catedrală din marmură, ridicată între anii 1064-1118 în stil
romanic, Piaţa Cavalerilor, Biserica Santa Maria della Spina etc.
Suplimentar, batem la una dintre faimoasele şcoli înfiinţate
de Napoleon... Port cu mine o agendă specială, achiziţionată la Zilele
Bistriţei Medievale şi, la îndemnul Anei Blandiana, îmi încep jurnalul... (...)
Lăsăm o antologie proaspătă, scrisă de copiii de la cercul de creaţie de la
Palat, Micii blandieni bistriţeni, „Zece teme şi-un poem” (printre care mă
număr şi eu) şi o carte de „Poeme pentru cei care citesc în linişte”, a unui
scriitor apropiat cercului nostru, Olimpiu Nuşfelean, la Biblioteca Şcolii
Normale Superioare din Pisa, făcând o bună impresie. E una dintre cele mai mari
biblioteci din Europa, ce conţine câteva milioane de volume printre care şi
pagini din Dante în original. Cărţile, adevărată comoară, sunt bine ascunse sub
cupola unor seifuri de metal, care mă fac să mă simt ca pe Nautillius. (Horia
Şirlincan, clasa a VI-a)
Activităţile realizate în cadrul proiectului Comenius
Eco-Tour 2.0 sunt un prilej extraordinar pentru elevii şi cadrele didactice din
România pentru a se perfecţiona, pentru a relaţiona cu colegi din alte ţări,
pentru a intra în contact cu alte culturi, alte sisteme de învăţământ, o
oportunitate deosebită pentru înţelegerea dimensiunii europene a statutului de
elev şi cadru didactic într-o Europă unită.
Întâlnirea de proiect Comenius Eco-Tour 2.0 din Pisa,
Italia, mi-a oferit noi perspective. Acestea mă fac să mă simt mai împlinit,
deoarece am reuşit să-mi dezvolt universul cunoaşterii, să dobândesc noi
informaţii, să trăiesc noi experienţe şi să construiesc frumoase relaţii de
prietenie. Datorită acestui proiect am reuşit să văd locuri deosebite în care
istoria şi cultura plutesc în aer pe ritmul melodios al unei limbi superbe. Am
gustat atât la propriu cât şi la figurat multe specialităţi ale acestui popor,
am interacţionat cu oameni deosebiţi din alte opt ţări şi păstrez frumoase
amintiri.
Consider că, într-adevăr, o mare pondere din educaţie se
datorează călătoriilor, dar nu orice călătorii, ci acelea în care apreciezi
adevărata valoare a locului, a oamenilor, a culturii şi reuşeşti să valorifici
toate aceste experienţe. Sunt foarte recunoscător pentru că schimbul de
experienţă are o mare influenţă în dezvoltarea mea personală şi asupra
perspectivei viitorului meu. (Cristian Hedeş, clasa a XII-a)
„Ghizii noştri, elevi ai şcolii culinare „G. Matteotti”,
ne-au împărtăşit lucruri fascinante despre istoria şcolii şi a oraşului. (...)
Mi-au lăsat o impresie foarte plăcută, fiind mereu cu zâmbetul pe buze,
civilizaţi şi foarte sociabili. Printre colegii din ţările partenere mi-am
făcut mulţi prieteni minunaţi, cu care, din fericire, reuşim să ţinem legătura
pe Internet, pe diferite reţele de socializare. A fost o experienţă de
neuitat.” (Roxana Muscari, clasa a XI-a)
Un schimb de experienţă care ne-a îmbogăţit pe toţi şi ne-a
învăţat că tradiţiile ne reprezintă.
prof. Iulia ISTRATE
prof. Ionela-Silvia NUŞFELEAN
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu